De Javascript-functie van je browser is uitgeschakeld. Schakel de functie in, zodat je alle mogelijkheden van deze site kunt gebruiken.
Als jouw vraag er niet bij staat, neem dan contact met ons op via contact@britax.com.
Dit betekent dat de autostoel voldoet aan de strenge Europese veiligheidsnormen. Je kunt ook de veiligheidsratings controleren die Europese testinstellingen, zoals Stiftung Warentest, Which? en ADAC, aan de meeste stoelen geven.
Onze FitFinder® is een uitgebreid hulpmiddel dat je helpt om na te gaan of onze autostoel compatibel is met je auto. Dit is een zeer belangrijke stap, want hij vertelt je enerzijds of alle veiligheidsvoorzieningen van de autostoel in je auto zullen kunnen functioneren, en anderzijds of je bij een ongeval volledig verzekerd bent.
GEBRUIK ONZE FIT FINDER®
Wij beseffen dat autostoelen complexe dingen zijn. Maar wij vinden het ook belangrijk dat ouders geïnformeerde keuzes maken over het soort bescherming die zij uw kind geven. En dus hebben we enkele van de belangrijkste veiligheidsaspecten verzameld die je moet overwegen bij het kiezen van je autostoel.
Welk soort gordelbevestiging wordt gebruikt?Vijfpuntsgordel, driepuntsgordel of een autogordel voor volwassenen?
Biedt het een geavanceerde zijwaartse botsbescherming?Bij een vaak voorkomend soort botsing – de zijwaartse.
Biedt het een superieure bescherming van hoofd en nek?Om het kwetsbare hoofd en de zich ontwikkelende nekspieren van een opgroeiend kind te beschermen.
Is het mogelijk om er langer achterwaarts gericht mee te reizen?Bewezen als een veiligere manier om kleinere kinderen de vervoeren (en wettelijk vereist tot 15 maanden).
Om veiligheidsredenen moet je je kind zo lang mogelijk in elke categorie houden – totdat ze het maximale gewicht bereiken of totdat het hoofd tot aan de bovenkant van de stoel reikt. Dit is vooral belangrijk voor baby's, want achterwaarts gerichte stoelen zijn de veiligste manier van reizen. De algemene vuistregel om je kind naar de volgende groep te laten overgaan, is:
Heeft u al een Base of bent u van plan om een Base compatibel autostoeltje van ons Modular System te kopen? Controleer eerst de compatibiliteitsmatrix.
De feiten: Eerst en vooral moet je nagaan welke stoelen zullen ‘passen’ voor je kind. Dit hangt af van de leeftijd en het gewicht van je kind. Zodra je dit weet, moet je beslissen welk type stoel het best past bij jouw behoeften.
Sommige autostoelen zijn ontworpen rond de fysiologie van een bepaalde leeftijd of een bepaald gewicht van een kind. Deze stoelen bieden een bescherming op maat en zijn bovendien uiterst comfortabel en passend. Andere stoelen zijn ontworpen om veel meer leeftijden te bereiken. Deze stoelen hebben een maximale flexibiliteit en een lange levensduur. Jij bent de enige die kan beslissen wat het beste is voor jouw gezin.
Baby Groep 0/0+ | Geboorte – 13 kg (~ 12/15 maanden) Deze stoelen worden vaak 'baby-autostoeltjes' genoemd en men kan ze vanaf de geboorte gebruiken. Ze kunnen op je wandelwagen worden bevestigd. Ze zijn ontworpen om licht en draagbaar te zijn en een cocon te vormen voor een kleine baby.
Groep 0+/1 | Geboorte – 18 kg (~ 4 jaar) Deze stoelen zijn ontworpen om te gebruiken vanaf de geboorte, maar ze moeten in de auto blijven. Ze zijn vaak groter en zwaarder en kunnen niet op een wandelwagen worden bevestigd. Je kind past er echter goed in tot ongeveer 4 jaar of tot 18 kg. En ze bieden je eventueel ook de mogelijkheid om de stoel voorwaarts gericht te plaatsen zodra jouw kind er klaar voor is.
PEUTER Groep 1 | 9 – 18 kg (~ 9 maanden - 4 jaar) Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 18 kg. Ze bieden een hele reeks technologieën qua installatie en gordelbevestiging.
Groep 1/2 | 9 – 25 kg (~ 9 maanden - 6 jaar) Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 25 kg. Ze geven je vaak de keuze tussen achterwaarts of voorwaarts gericht reizen; zo komen ze tegemoet aan de veranderende behoeften van een opgroeiend kind.
Groep 1/2/3 | 9 – 36 kg (~ 9 maanden - 12 jaar) Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 36 kg. Het zijn onze meest duurzame stoelen.
KIND Groep 2/3 | 15 – 36 kg (~ 4 - 12 jaar) Deze stoelen, vaak ook bekend als stoelverhogers met rugleuning, zijn ontworpen om maximale veiligheid te bieden aan oudere kinderen van 15 kg tot 36 kg.
De feiten: Sinds we in 1997 samen met Volkswagen ISOFIX uitvonden, is het systeem dé norm geworden voor installatie van autostoelen in Europa. Het vermindert sterk het risico op installatiefouten en zorgt ervoor dat een baby-autostoeltje makkelijk in en uit de auto kan worden gezet. We raden natuurlijk altijd een ISOFIX-stoel aan, maar we beseffen dat niet alle auto’s ISOFIX-bevestigingspunten hebben. Het is dus belangrijk dat je dit duidelijk weet voordat je jouw stoel kiest.
ISOFIX Onze baanbrekende uitvinding, samen met Volkswagen, die een eenvoudige, directe verbinding met de bevestigingspunten van de auto mogelijk maakt.
Autogordel voor volwassenen Gebruik de driepuntsgordel van de auto om de stoel vast te zetten.
De feiten: Alleen bepaalde soorten autostoelen, vaak ‘baby-autostoeltjes’ genoemd, kunnen op je wandelwagen worden aangesloten. En niet alle stoelen zijn compatibel met elk merk of elk model van wandelwagen. Kies je de juiste combinatie, dan kan een baby-autostoeltje met travel system een flexibele, geborgen manier zijn om je kleine kind op de weg en over de stoep te vervoeren.
Jouw opties: Alle baby-autostoeltjes van Britax Römer zijn compatibel met al onze travel systems – en met vele andere toonaangevende merken van travel systems.
De feiten: De huidige Europese wetgeving bepaalt dat een kind achterwaarts gericht moet blijven zitten totdat het minstens 9 maanden oud is of 9 kg weegt. Toch raden we bij Britax aan om je kind zolang mogelijk achterwaarts gericht te laten reizen – zolang het kan voor je kind, je wagen en je levensstijl.
Jouw opties: We zijn er trots op dat we, op het vlak van achterwaarts gerichte stoelen, niet alleen één van de meest uitgebreide gamma’s in Europa hebben, maar ook één van de meest geavanceerde – met mogelijkheden om je kind achterwaarts gericht te houden tot 36 kg (of tot ongeveer 7 jaar). We begrijpen ook dat dit niet voor alle gezinnen een optie is; daarom kunnen ouders met ons assortiment aan stoelen kiezen wanneer ze de reisrichting van hun kind veranderen.
We weten allemaal dat comfort en een gevoel van veiligheid essentieel zijn voor een jong kind. Denk dus niet alleen aan hun leeftijd, maar ook aan hun specifieke behoeften – willen ze je kunnen zien tijdens het reizen? Zullen ze veel slapen in de reiswieg? Er zijn wandelwagens voor elke pakketje behoeften.
Heb je een kleine kofferbak of heb je thuis zeer weinig opbergruimte? Ga je vaak over moeilijk terrein lopen? Ben je van plan je wandelwagen in je fitnessregime te betrekken? Ga je het openbaar vervoer gebruiken? Door dit soort vragen te stellen, kan je niet alleen bepalen welke kinderwagen voor jou de juiste is, maar ook welke accessoires een wereld van verschil kunnen maken.
Het lijkt misschien alsof er een eindeloos labyrint van opties bestaat – maar als je de verschillende kenmerken begrijpt, kan je misschien beter bepalen wat voor jou meer of minder belangrijk is.
Wil je een baby-autostoeltje of reiswieg op het frame van de wandelwagen bevestigen? Kijk dan goed welke modellen over ons CLICK & GO®-systeem beschikken – zodat je je baby-autostoeltje of reiswieg direct op het frame kan bevestigen.
Wil je een stoel die zowel voor- als achterwaarts kan worden gericht? Kijk dan goed welke wandelwagens over een omkeerbaar stoeltje beschikken, zodat kleinere baby’s oogcontact met jou kunnen houden en opgroeiende kinderen de buitenwereld kunnen zien.
Ben je heel klein of heel groot? Al onze wandelwagens zijn voorzien van duwstangen met zachte greep; let op duwstangen die ook in hoogte verstelbaar zijn.
Welke verstelopties heb je nodig? Bij kleine baby’s helpt plat liggen om hun ruggengraat en ademhalingswegen gezond te laten ontwikkelen. Maar opgroeiende baby’s genieten ervan om naar hun ouders en naar hun wereld te kijken en worden erdoor geprikkeld. Wij bieden een gamma aan verstelbare zitjes om baby's en jonge kinderen comfortabel en gelukkig te houden.
Welke wielen zullen het best passen bij waar en hoe jij leeft? Voorwielen kunnen worden vergrendeld (voor stabiliteit op oneffen terrein) of toegestaan om te zwenken (om gemakkelijker bochten te nemen). Grote wielen doen het goed in zand, modder of sneeuw, terwijl je met kleinere wielen compacter kan inklappen. Snel afneembare wielen zijn ideaal als je weinig opbergruimte of een kleine kofferbak hebt. Wij hebben alternatieven voor elke behoefte.
Zal je buiten zijn in extreme weersomstandigheden? We bieden een aantal kappen met uittrekbare kleppen voor bescherming tegen zon, regen, wind en meer.
Woon je in een land waar het in de winter heel vroeg donker wordt? Sommige van onze modellen werden ontworpen met de noordelijke klimaten in het achterhoofd – met 3M ScotchliteTM reflecterende strips voor zichtbaarheid bij weinig licht.
Is opbergruimte belangrijk voor jou? Ben je van plan om te voet uitgebreid te gaan winkelen? Ben je van plan om regelmatig op familieavontuur te trekken, uitgerust met alle accessoires die erbij horen? Zo ja, bekijk dan goed het type en de grootte van de opbergruimte die in ons assortiment wordt aangeboden.
Het alles-in-één travel system Alles-in-één-systemen zijn geschikt vanaf de geboorte tot ongeveer 4 jaar. Het zijn flexibele systemen, die bestaan uit een frame, een achter- en voorwaarts gericht zitje, een reiswieg en adapters voor baby-autostoeltjes. Een klein kind dat in zijn baby-autostoeltje plat ligt of reist, een opgroeiend kind dat naar zijn ouders gericht zit en een peuter die naar de wereld kijkt als hij zit – deze systemen maken het mogelijk, en dat alles in absoluut comfort.
De lichtgewicht wandelwagen Lichtgewicht wandelwagens zijn ontworpen met de behoeften van stedelijke gezinnen of opgroeiende kinderen in het achterhoofd. Alhoewel ze nog altijd vanaf de geboorte kunnen worden gebruikt (met een optionele reiswieg), zijn ze ontworpen voor kinderen tot 15 kg of 4 jaar. Ze zijn vaak beschikbaar in modellen met 3 of 4 wielen en bieden een gestroomlijnd, flexibel pakket.
De dubbele Dubbele wandelwagens zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van groeiende gezinnen. De zitjes staan ofwel naast elkaar voor maximaal comfort, ofwel achter elkaar voor maximale wendbaarheid – voor kinderen van verschillende leeftijden of zelfs voor tweelingen. Sommige dubbele wandelwagens hebben zelfs een zitje die kan worden weggenomen. Zo kunnen ze als een enkele wandelwagen worden gebruikt als er maar één kind moet worden vervoerd.
Binnen de EU is het verplicht om kinderautostoelen te gebruiken voor alle kinderen tot een lengte van 1,35 m of 1,5 m – afhankelijk van de lidstaat.
Er zijn momenteel twee wettelijke normen in Europa.
i-Size (dit is een nieuwe norm voor Groep 0- en 0+/1-stoelen die gedurende een paar jaar naast ECE R44/04 zal bestaan en die op basis van meer recente veiligheidsgegevens meer geavanceerde veiligheidsnormen vooropstelt).
Om het ECE R44/04-goedkeuringslabel te verkrijgen, worden autostoelen getest in frontale botsingen bij 50km/h en in achterwaartse botsingen bij 30 km/h. Hierbij gebruikt men crashtestdummy’s en geavanceerde meetinstrumenten, die werden ontworpen om de beschermingsniveaus van elke stoel te beoordelen. Stoelen die conform de ECE R44/04-norm werden goedgekeurd, zijn te herkennen aan hun oranje goedkeuringslabel.
Om te bepalen of een kinderautostoel in je auto past, zijn er 3 soorten goedkeuringen voor autostoelen:
Universele goedkeuring De stoel is goedgekeurd voor gebruik in alle voertuigen die voldoen aan de ECE R14- en R16-voorschriften. Elke ISOFIX-autostoel moet gebruik maken van de ISOFIX-bevestigingspunten, inclusief top tether of voetsteun. Ook moet de handleiding van het voertuig vermelden dat de auto geschikt is voor "Universele ISOFIX-kinderstoelen".
Semi-universele goedkeuring Er is sprake van semi-universele goedkeuring als er, bovenop de standaardvereisten, ook nog andere veiligheidsvoorzieningen worden gebruikt voor het bevestigen van een stoel. Hiervoor zijn bijkomende testen nodig. Een voorbeeld: sommige voertuigen bieden extra opbergruimte in of onder de vloer. Dat kan een invloed hebben op de manier waarop de steunpoot van een kinderstoel zich gedraagt. Controleer daarom of jouw type en model van auto in de lijst met geschikte autotypes voorkomt die werd opgesteld door de fabrikant van de kinderstoel.
Voertuigspecifieke goedkeuring De kinderstoel werd getest in een afzonderlijke, voertuigspecifieke dynamische botsproef en is enkel voor deze auto's goedgekeurd. De auto moet worden vermeld in de lijst met geschikte autotypes, opgesteld door de fabrikant van de kinderstoel. Dit kunnen speciale kenmerken of ontwerpen zijn die enkel in een bepaald type auto kunnen worden geïnstalleerd.
i-Size is een nieuwe richtlijn voor kinderautostoelen en zal de komende jaren naast de huidige regelgeving (ECE R44/04) bestaan. De richtlijn is van kracht sinds 9 juli 2013. Wij leverden een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling ervan en geloven dat het kindjes over heel Europa veel beter zal beschermen.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Achterwaarts gericht reizen wordt verlengd tot minimaal 15 maanden Het is bewezen dat dit bij frontale botsingen een veiligere manier is om te reizen.
Bijkomende test voor zijwaartse botsingen Om ervoor te zorgen dat de stoel betere bescherming biedt bij zijwaartse botsingen.
Enkel ISOFIX-stoelen We gebruiken de uitvinding, die we in 1997 samen met Volkswagen deden, om het risico op een incorrecte installatie sterk te verminderen.
Eerder op basis van de leeftijd en de grootte van het kind dan op basis van het gewicht Dit weerspiegelt de meest recente veiligheidsgegevens en geeft ouders een duidelijkere indicatie van welke stoel de goede is voor hun kind en wanneer hun kind er klaar voor is om naar de volgende categorie van autostoelen over te gaan.
Autostoelen die volgens de i-Size-norm (of ECE R129) zijn goedgekeurd, zijn te herkennen aan de aanduiding "i-Size" op het oranje goedkeuringslabel. Bovendien kan men op het label makkelijk de juiste lengteclassificatie van de autostoel terugvinden.
Autostoelen zijn ontworpen om de krachten van een botsing te absorberen via de kuip van de stoel en om de overblijvende krachten weg te leiden van het lichaam van het kind. Achterwaarts gerichte autostoelen bieden de beste bescherming bij frontale botsingen – het meest voorkomend soort ongeval op de weg.*
De natuurkunde dicteert dat het bij een frontale botsing veiliger is om een kind in een achterwaarts gerichte autostoel te laten reizen; de krachten van een botsing zijn immers op de achterkant van de stoel gericht, terwijl de resterende energie gelijkmatig wordt verspreid over het hoofd, de nek en het bovenlichaam. Met een voorwaarts gerichte stoel wordt de energie van de impact bij een frontale botsing verschillend verdeeld over de stoelstructuur en het beveiligingssysteem – wat mogelijk tot gevolg heeft dat er meer energie op het lichaam van het kind terechtkomt.
Wij geloven in de veiligheid van langer achterwaarts gericht zitten en worden hierin geruggensteund door het advies van de Zweedse regering en door veiligheidsorganisaties over heel Scandinavië. Zweden telt, wat kinderen betreft, het laagste aantal dodelijke slachtoffers uit auto-ongevallen in de hele wereld.
Wij ontwerpen al ongeveer 50 jaar toonaangevende autostoelen – en pleiten al meer dan 20 jaar voor achterwaarts gerichte stoelen in Zweden. Gedurende die periode hebben we voortdurend onze opgedane kennis gebruikt om innovatieve manieren te ontwikkelen om veiligere, eenvoudigere en meer flexibele producten te maken. Ons onderzoeks- en ontwikkelingsteam boekt voortdurend vooruitgang op het vlak van energiebeheer – zo kunnen we vanuit elke mogelijke hoek van impact (met inbegrip van ongevallen waarbij de auto over de kop gaat) de bescherming verbeteren die onze producten in een verkeersongeval bieden. Ook hebben we een toonaangevende selectie van stoelen ontwikkeld die met een gordel worden vastgezet en die achterwaarts gericht reizen mogelijk maken tot ver buiten de beperkingen van ISOFIX – tot een leeftijd van wel 7 jaar. We delen onze expertise regelmatig met overheidsinstanties en veiligheidsdeskundigen over de hele wereld.
De PLUS Test is een vrijwillige test, die veeleisende normen vooropstelt wat betreft het vermogen van een stoel om het hoofd en de nek bij frontale botsingen te beschermen. Momenteel wordt de PLUS Test uitgevoerd op stoelen ontworpen voor de Zweedse markt – het enige land in Europa waar ouders hun kinderen tot vier jaar uitsluitend achterwaarts gericht vervoeren. Niet alle beveiligingssystemen voor kinderen slaagden voor de test, die werd ingevoerd in 2009.
*Casimir “Child Car Passenger Fatalities - European Figures and In-Depth Study”; Alan Kirk; Loughborough University, UK; Conference: Protection of children in cars, Munich, 2011.
Dankzij bijna 50 jaar ervaring en een voortdurende technische innovatie kunnen we nu, tot in het kleinste detail, begrijpen wat er gebeurt bij verschillende soorten botsingen.
In Groep 0 en 0+ worden kinderen doorgaans beveiligd met een drie- of vijfpuntsgordel. In Groep 1 worden kinderen beveiligd met de vijfpuntsgordel of door het vangtafelsysteem (ook wel aangeduid als veiligheidskussen, impactschild of stootkussen). In Groep 2 en 3 worden kinderen gewoon beveiligd met een autogordel voor volwassenen. We pleiten er echter ook voor om de beveiliging met een vijfpuntsgordel te verlengen voor Groep 2, zodat kinderen langer kunnen profiteren van de veiligheid van vijfpuntsgordels.
Een vijfpuntsgordel vermindert de krachten die een kind tijdens een botsing ondergaat aanzienlijk, want die krachten worden langs de gordel weggeleid van het kind naar de vijf contactpunten met de stoel. Op het moment dat het kind door de gordel wordt afgeremd, worden de schokken over een groot oppervlak opgevangen. Dat beperkt de bewegingen van de schouders en de heupen, wat resulteert in weinig druk op de wervelkolom en ervoor zorgt dat de krachten worden weggeleid van de lichaamsdelen die de vitale organen bevatten. Bij een botsing waarbij de auto over de kop gaat, bij een zijwaartse botsing of bij een offset-impact (waar de combinatie van verticale, zijdelingse en/of zijdelingse krachten met schuine belading ertoe kan leiden dat het kind uit de auto wordt geslingerd of onder de gordel door glijdt), verhinderen de contactpunten van de schouder en de kruisgordel deze risico’s en houden ze het kind veilig binnen de beschermende kuip van de stoel. Bovendien kan de gordel aan het lichaam van het kind worden aangepast en biedt het daarom een goede en op maat gesneden pasvorm.
Bij alle stoelen met een vijfpuntsgordel lopen de gordels langs de schouders en de heupen naar de sluiting die tussen de benen omhoog komt. De gordel sluit nauw aan op de benige delen van het bekken (de kruis- en heupgordels) en rond de schouders en de ribben (de schoudergordels). Als een kind naar voor beweegt in de stoel – zoals bij een botsing – dan houdt de stevig vastgemaakte gordel het kind vast en wordt het effectief tegengehouden. Zo worden de krachten van de botsing over de stoel verspreid, waarna de resterende krachten over de sterke botten van het lichaam worden gespreid.
Gordels zijn ingewikkelde dingen om te ontwerpen. Het zichtbare gedeelte is slechts een fractie van de volledige gordelsysteem, dat bestaat uit gordels, lipjes, een kruisgordel, bevestigingselementen op de kuip en een cruciaal onderdeel: de sluiting. Het vereist technologie om ervoor te zorgen dat de gordel gemakkelijk vast- en losgemaakt kan worden. Bovendien moet de gordel zo rond de kuip lopen dat de lading op de juiste plaatsen kan worden vastgezet en ouders hun kind makkelijk in de stoel kunnen vastmaken. Daar bovenop is het technisch ingewikkeld en zeer duur om een kuip te ontwerpen die goed de krachten weerstaat die de gordel op de bovenkuip uitoefent en het bovenlichaam goed vasthoudt.
Wij zijn van mening dat je beter geen risico's neemt als het gaat om de veiligheid van kinderen. Een tweedehandse autostoel waarvan je de voorgeschiedenis niet kent, vormt altijd een risico: je weet immers niet zeker of de stoel ooit betrokken was bij een ongeval (zelfs als er geen zichtbare tekenen van schade zijn).
De functie van de autogordel bij een kinderzitje voor de auto voor groep 2/3 (Britax KIDFIX II XP (SICT), KIDFIX XP (SICT), KIDFIX SL (SICT), KID II, DISCOVERY SL en ADVENTURE) is om het stoeltje en uw kind stevig en correct op hun plaats te houden. Onvoldoende (onvolledige) aanspanning van de gordel is een veelvoorkomend probleem met kinderzitjes voor de auto voor groep 2/3. Vele factoren dragen hieraan bij, waaronder de temperatuur buiten en binnenin de auto, alsmede de hoek waarin de autogordel door de bovenste riemgeleider van het kinderzitje voor de auto gaat. Aangezien het bovenste punt waar de autogordel vastzit aan de carrosserie van de auto niet in elke auto hetzelfde is, verschilt het resultaat van geval tot geval, afhankelijk van het soort auto, type kinderzitje voor de auto, hoofdsteunpositie en andere omstandigheden. Bij de aankoop van het kinderzitje voor de auto is het belangrijk dat u een installatietest uitvoert. Let erop dat de autogordel zich voldoende aanspant wanneer uw kind in het kinderzitje voor de auto zit.
Om te bepalen of u een probleem heeft controleert u de aanspanning van de autogordel bij gebruik van het kinderzitje voor de auto voor groep 2/3.
Volg alstublieft altijd de gebruikershandleiding van het kinderzitje voor de auto (incl. typelijsten indien van toepassing) en de auto zelf voor de installatie ervan.
1) Wanneer uw kind in het kinderzitje voor de auto zit: verzeker u zich ervan dat de autogordel soepel en veilig door de bovenste en onderste riemgeleiders gaat.
2 ) Het is belangrijk dat de autogordel goed en consistent tegen het lichaam van uw kind aan zit zodat het uw kind en kinderstoeltje veilig op hun plaats houdt. Zorg er altijd voor dat de autogordel goed vast zit en niet is gedraaid.
3) Zodra uw kind zit: vraag uw kind om naar voren en dan naar achteren te leunen in het kinderzitje voor de auto. Indien u merkt dat de autogordel zich niet volledig aanspant en los zit, probeer het volgende:
Je kunt onze baby-autostoeltjes niet alleen met onze Britax kinderwagens gebruiken, maar ook met andere geselecteerde kinderwagenmodellen op de markt. In ons combinatie-overzicht staat informatie over de beschikbare adapters en waar je die kunt kopen.
Combinatiemogelijkheden
De volgende Britax-modellen zijn goedgekeurd voor gebruik in een vliegtuig:
*1 Geschikt voor kinderen tot 13 kg, of totdat het hoofdje over de rand van de baby-autostoeltje steekt. Het label dat de geschiktheid voor gebruik in vliegtuigen bevestigt, bevindt zich op het autostoeltje.
*2 Geschikt voor kinderen van 9 tot 18 kg. Dit model is goedgekeurd voor gebruik in luchtvaartmaatschappijen, afhankelijk van de regelgeving van luchtvaartmaatschappijen. Accessoiresets zijn noodzakelijk en verkrijgbaar bij uw handelaar.
Omdat de voorschriften van een luchtvaartmaatschappij met betrekking tot geschikte autostoelen regelmatig kunnen veranderen, raden we je aan om altijd navraag te doen bij je luchtvaartmaatschappij voordat je gaat reizen.
Als een gekwalificeerde autostoelmonteur oordeelt dat de hoek van de kuip te steil is ten opzichte van de stoel van het voertuig, dan kunt u voor BABY-SAFE i-SIZE raden wij aan de BABY-SAFE i-SIZE FLEX BASE te gebruiken. Met deze kunt u de hoek van de base aanpassen en uw baby in een vlakkere positie leggen die veiliger en comfortabeler is. Kijk op onze voertuigenlijst om te zien of deze base ook in uw auto gebruikt kan worden.
Bij het ontwerpen van onze beveiligingssystemen willen we een delicaat evenwicht bereiken wat betreft de krachten die nodig zijn om een slot te openen – groot genoeg om kinderen te ontmoedigen hem zelf te openen, maar niet zo groot dat het slot in een gevaarlijke ongevalssituatie niet door iemand anders kan worden geopend. Een ingewikkelder sluitsysteem is dus wettelijk niet toegestaan; het zou een volwassene ook kunnen verhinderen om in een noodsituatie het slot open te maken.
Bij het vastmaken van een gordel raden we ouders aan het ideale evenwicht te zoeken tussen enerzijds de gordel zo strak aan te spannen dat het kind ongemakkelijk zit en er probeert uit te ontsnappen – en anderzijds de gordel zo losjes vast te maken dat het kind er gemakkelijk uit kan glijden. De gordel moet nauw aansluiten, maar mag niet tegen het lichaam spannen (er moet ruimte zijn voor twee vingers tussen de gordel en de borst van het kind). Als je kind de gordel losmaakt of uit zijn gordel glijdt, is het raadzaam om onmiddellijk te stoppen en de gordel van je kind opnieuw vast te maken.
In tegenstelling tot de passagiersairbag vooraan blazen zijairbags maar een klein beetje op – waardoor ze maar heel weinig contact hebben met de kinderautostoel. Een zijairbag levert geen gevaar op zolang een kind goed beveiligd is in een autostoel en er niet uit kan leunen.
Maak je je toch zorgen, dan raden we je aan om contact op te nemen met de autofabrikant. Je kan hem vragen hoe ver de zijairbags naar buiten komen als ze afgaan en of de kans bestaat dat ze een beveiligingssysteem voor kinderen in de zijzitplaatsen achteraan raken. EuroNCAP-testen evalueren de veiligheid van kinderstoelen bij een zijwaartse botsing. Kijk dus op https://www.euroncap.com/ om te zien of jouw model van voertuig al werd getest.
Klik hier voor instructiehandleidingen voor onze huidige modellen.
Hoewel de kinderstoelen van Britax Römer geen officiële vervaldatum hebben omdat we om verouderingseffecten te voorkomen kwalitatief hoogwaardig UV-gestabiliseerd materiaal gebruiken, zijn we het eens met het algemene advies van de European Nursery Products Confederation en is het verstandig dat als richtlijn aan te houden. De levensduur gaat in vanaf het eerste gebruik van het product.
Waarom?
Wetten, regels en normen worden regelmatig bijgewerkt zodat ze de meest recente bevindingen uit onderzoek naar kindveiligheid bevatten; De ontwikkeling van producten, technische oplossingen en ontwerpen gaat altijd door, mede als gevolg van normen die voortdurend worden geactualiseerd en om gebruik te maken van geavanceerde technologie en eigenschappen die kindveiligheid garanderen; De prestatie van functionele delen van de producten kan afnemen door slijtage of blootstelling aan externe factoren, zoals eten en drinken. Britax Römer raadt het gebruik van een tweedehands kinderstoel waarvan de geschiedenis onbekend is af, omdat u nooit zeker weet of de stoel eventueel bij een ongeval betrokken is geweest (zelfs als er geen zichtbare tekens van schade zijn) of dat onderdelen, labels en instructies eventueel zoek zijn geraakt.
Jouw winkelwagen
Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen. Als je deze informatie accepteert of deze website blijft gebruiken, nemen we aan dat je daarmee instemt.
Meer informatie over de cookies die wij gebruiken en informatie over het deactiveren van cookies staat in ons cookiebeleid.
Browsing from the United States?
Visit our US website